Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Forskning om matematiklärarutbildning - Introduktion till vetenskapsteori, etik och metodologi
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Forskning om matematiklärarutbildning - Introduktion till vetenskapsteori, etik och metodologi
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
  1. HKR
  2. Forskning om matematiklärarutbildning -...
  3. Kursplan
  1. HKR
  2. Forskning om...
  3. Kursplan

Forskning om matematiklärarutbildning - Introduktion till vetenskapsteori, etik och metodologi
10 hp

Kurskod: 3FOR300

Beslut: Approved by the Doctoral Education Committee 2022-09-02. Giltig från och med 2023-01-16.

Nivå: Forskarnivå

Engelsk titel: Researching mathematics teacher education - Introduction to theory of science, ethics and methodology

Diarienummer: U2022-242-1796

Förkunskaps- och behörighetskrav


Antagen till utbildning på forskarnivå

Syfte

Kursen syftar till att doktoranden ska utveckla kunskaper och färdigheter om vetenskapsteori, forskningsetik samt olika forskningsmetoder och data med huvudsakligt fokus på praktiknära forskning inom matematikdidaktik.

Innehåll

Kursen behandlar:

  • grundläggande vetenskapsteori
  • olika forskningsmetoder och data, såväl kvalitativa som kvantitativa, med huvudsakligt fokus på metoder och data för praktiknära forskning
  • olika metoders teoretiska och metodologiska grunder samt för-och nackdelar i relation till kunskapsanspråk, forskningsfråga och data
  • vetenskapliga kvalitetskriterier inom olika vetenskapsteoretiska inriktningar, inklusive validitet, reliabilitet och generaliserbarhet
  • forskningsetiska riktlinjer och överväganden inom praktiknära forskning.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska doktoranden

  • kunna visa övergripande kunskap om och förståelse av centrala vetenskapsteoretiska begrepp, perspektiv och inriktningar (1)
  • kunna visa kunskap om och förståelse av olika metoders teoretiska och metodologiska grunder (2)
  • kunna visa kunskap om och förståelse av vetenskapliga kvalitetskriterier (3)
  • kunna visa kunskap om och förståelse av forskningsetiska riktlinjer inom samhällsvetenskaperna (4).

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska doktoranden

  • kunna diskutera olika vetenskapsteoretiska perspektiv och inriktningar i förhållande till praktiknära forskning (5)
  • kunna diskutera val av metod och data i förhållande till praktiknära forskning (6)
  • kunna diskutera olika perspektiv på vetenskapliga kvalitetskriterier i förhållande till praktiknära forskning (7)
  • kunna kritiskt granska vetenskapliga studier med avseende på forskningsmetodologi, data och kunskapsanspråk (8).

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska doktoranden

  • kunna diskutera forskningsetiska överväganden och konsekvenser i förhållande till praktiknära forskning (9).

Genomförande

Genomförande sker i form av litteraturstudier, föreläsningar, gruppdiskussioner och seminarier med stöd av en nätbaserad lärplattform. Kursen ges på distans med sammankomster. Kursen ges på engelska.

Examination – prov och former

På kursen i sin helhet används betygsgraderna Underkänd (U) och Godkänd (G)

Delprov 1 (4 hp) Grundläggande vetenskapsteori
Muntlig och skriftlig redovisning av uppgift relaterad till det egna forskningsområdet inom matematikdidaktik. Lärandemål 1 och 5 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.

Delprov 2 (3,5 hp) Forskningsmetoder, data och kvalitetskriterier
Individuell muntlig och skriftlig redovisning av uppgift relaterad till det egna forskningsområdet inom matematikdidaktik. Lärandemål 2-3 samt 6-8 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.

Delprov 3 (2,5 hp) Forskningsetik
Muntlig redovisning av uppgift med utgångspunkt i det egna forskningsområdet inom matematikdidaktik. Lärandemål 4 och 9 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.

Examinator, eller den som examinator utser, har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt.

Kursutvärdering

Kursen värderas kontinuerligt av doktorander och lärare och utvärderingen sammanfattas i en rapport som kommuniceras till kursdeltagarna.

Beslut

Approved by the Doctoral Education Committee 2022-09-02. Giltig från och med 2023-01-16.

Revideringar

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

  • Atwater M. Mary (1996), Journal of Research in Science Teaching, 33(8). Social Constructivism: Infusion into the Multicultural Science Education Research Agenda Läsanvisningar Sid. 821-837.

  • Clark, Tom, Foster, Liam, Sloan, Luke & Bryman, Alan (2021), Oxford University Press. Bryman‘s Social Research Methods (704 s).

  • Denzin, Norman K. (2012), Journal of Mixed Methods Research, 6(2). Triangulation 2.0 Läsanvisningar Sid. 80-88.

  • Ercikan, Kadriye & Roth, Michael-Wolff (2006), Educational Researcher, 35 (5). What good is polarizing research into qualitative and quantitative? (19 s). Läsanvisningar Sid. 14-23.

  • Huttunen, Rauno & Kakkori, Leena (2020), Journal of Philosophy of Education 54(3). Heidegger’s theory of truth and its importance for the quality of qualitative research Läsanvisningar Sid. 600-616.

  • Koopman, Oscar (2015), Indo-Pacific Journal of Phenomenology, 15(1). Phenomenology as a Potential Methodology for Subjective Knowing in Science Education Research Läsanvisningar Sid. 1-10.

  • Mustajoki, Henriikka & Mustajoki, Arto (2017), A New Approach to Research Ethics. Using Guided Dialogue to Strengthen Research Communities. Routledge (236 s).

  • Niaz, Mansoor (2008), Journal of Philosophy of Education, 42(2). A rationale for mixed methods (integrative) research programmes in education Läsanvisningar Sid. 287-305.

  • Schuchart, Claudia, Buch, Susanne & Piel Sarah International Journal of Educational Research, 70. Characteristics of mathematical tasks and social class-related achievement differences among primary school children (2015 s). Läsanvisningar Sid. 1-15.

  • Swedish Research Council (2017), Good research practice. https://www.vr.se

  • Tracy, Sarah J. (210), Qualitative Inquiry, 16. Qualitative quality: Eight ‘‘Big-Tent‘‘ criteria for excellent qualitative research (837 s).

Artiklar, rapporter och websidor som väljs i samråd med lärare tillkommer.

Kortadress: www.hkr.se/k3for300

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025