Forskning om matematiklärarutbildning - Introduktion till vetenskapsteori, etik och metodologi
10 hp
Kurskod: 3FOR300
Beslut: Approved by the Doctoral Education Committee 2022-09-02. Giltig från och med 2023-01-16.
Nivå: Forskarnivå
Engelsk titel: Researching mathematics teacher education - Introduction to theory of science, ethics and methodology
Diarienummer: U2022-242-1796
Förkunskaps- och behörighetskrav
Antagen till utbildning på forskarnivå
Syfte
Kursen syftar till att doktoranden ska utveckla kunskaper och färdigheter om vetenskapsteori, forskningsetik samt olika forskningsmetoder och data med huvudsakligt fokus på praktiknära forskning inom matematikdidaktik.
Innehåll
Kursen behandlar:
- grundläggande vetenskapsteori
- olika forskningsmetoder och data, såväl kvalitativa som kvantitativa, med huvudsakligt fokus på metoder och data för praktiknära forskning
- olika metoders teoretiska och metodologiska grunder samt för-och nackdelar i relation till kunskapsanspråk, forskningsfråga och data
- vetenskapliga kvalitetskriterier inom olika vetenskapsteoretiska inriktningar, inklusive validitet, reliabilitet och generaliserbarhet
- forskningsetiska riktlinjer och överväganden inom praktiknära forskning.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska doktoranden
- kunna visa övergripande kunskap om och förståelse av centrala vetenskapsteoretiska begrepp, perspektiv och inriktningar (1)
- kunna visa kunskap om och förståelse av olika metoders teoretiska och metodologiska grunder (2)
- kunna visa kunskap om och förståelse av vetenskapliga kvalitetskriterier (3)
- kunna visa kunskap om och förståelse av forskningsetiska riktlinjer inom samhällsvetenskaperna (4).
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska doktoranden
- kunna diskutera olika vetenskapsteoretiska perspektiv och inriktningar i förhållande till praktiknära forskning (5)
- kunna diskutera val av metod och data i förhållande till praktiknära forskning (6)
- kunna diskutera olika perspektiv på vetenskapliga kvalitetskriterier i förhållande till praktiknära forskning (7)
- kunna kritiskt granska vetenskapliga studier med avseende på forskningsmetodologi, data och kunskapsanspråk (8).
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska doktoranden
- kunna diskutera forskningsetiska överväganden och konsekvenser i förhållande till praktiknära forskning (9).
Genomförande
Genomförande sker i form av litteraturstudier, föreläsningar, gruppdiskussioner och seminarier med stöd av en nätbaserad lärplattform. Kursen ges på distans med sammankomster. Kursen ges på engelska.
Examination – prov och former
På kursen i sin helhet används betygsgraderna Underkänd (U) och Godkänd (G)
Delprov 1 (4 hp) Grundläggande vetenskapsteori
Muntlig och skriftlig redovisning av uppgift relaterad till det egna forskningsområdet inom matematikdidaktik. Lärandemål 1 och 5 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 2 (3,5 hp) Forskningsmetoder, data och kvalitetskriterier
Individuell muntlig och skriftlig redovisning av uppgift relaterad till det egna forskningsområdet inom matematikdidaktik. Lärandemål 2-3 samt 6-8 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 3 (2,5 hp) Forskningsetik
Muntlig redovisning av uppgift med utgångspunkt i det egna forskningsområdet inom matematikdidaktik. Lärandemål 4 och 9 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Examinator, eller den som examinator utser, har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
Kursutvärdering
Kursen värderas kontinuerligt av doktorander och lärare och utvärderingen sammanfattas i en rapport som kommuniceras till kursdeltagarna.
Beslut
Approved by the Doctoral Education Committee 2022-09-02. Giltig från och med 2023-01-16.
Revideringar
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Atwater M. Mary (1996), Journal of Research in Science Teaching, 33(8). Social Constructivism: Infusion into the Multicultural Science Education Research Agenda Läsanvisningar Sid. 821-837.
-
Clark, Tom, Foster, Liam, Sloan, Luke & Bryman, Alan (2021), Oxford University Press. Bryman‘s Social Research Methods (704 s).
-
Denzin, Norman K. (2012), Journal of Mixed Methods Research, 6(2). Triangulation 2.0 Läsanvisningar Sid. 80-88.
-
Ercikan, Kadriye & Roth, Michael-Wolff (2006), Educational Researcher, 35 (5). What good is polarizing research into qualitative and quantitative? (19 s). Läsanvisningar Sid. 14-23.
-
Huttunen, Rauno & Kakkori, Leena (2020), Journal of Philosophy of Education 54(3). Heidegger’s theory of truth and its importance for the quality of qualitative research Läsanvisningar Sid. 600-616.
-
Koopman, Oscar (2015), Indo-Pacific Journal of Phenomenology, 15(1). Phenomenology as a Potential Methodology for Subjective Knowing in Science Education Research Läsanvisningar Sid. 1-10.
-
Mustajoki, Henriikka & Mustajoki, Arto (2017), A New Approach to Research Ethics. Using Guided Dialogue to Strengthen Research Communities. Routledge (236 s).
-
Niaz, Mansoor (2008), Journal of Philosophy of Education, 42(2). A rationale for mixed methods (integrative) research programmes in education Läsanvisningar Sid. 287-305.
-
Schuchart, Claudia, Buch, Susanne & Piel Sarah International Journal of Educational Research, 70. Characteristics of mathematical tasks and social class-related achievement differences among primary school children (2015 s). Läsanvisningar Sid. 1-15.
-
Swedish Research Council (2017), Good research practice. https://www.vr.se
-
Tracy, Sarah J. (210), Qualitative Inquiry, 16. Qualitative quality: Eight ‘‘Big-Tent‘‘ criteria for excellent qualitative research (837 s).
Artiklar, rapporter och websidor som väljs i samråd med lärare tillkommer.